2023. dec 29.

Münchenben jártam az Auer Dulton. Must have és nem sokan tudnak róla.

írta: Németh Szilveszter
Münchenben jártam az Auer Dulton. Must have és nem sokan tudnak róla.

Mi az az Auer dult?

München egyik legnagyobb vására az Auer dult. Megnéztem mi található ott miről szól ez az egész és erről írok most. 
fm-87-61_473_8_kester-p-1_3.jpg

Az Auer Dult egy hagyományos müncheni vásár, amely egy piacot és egy német stílusú népfesztivált egyesít. A dult szó egyébként népfesztivált is jelent. Amikor megérkeztem Regensburgba is szeptember elején még ment a regensburgi dult festival, ez még az Október Fest előtt volt. De Münchenben nagyságrendekkel jobb és nagyobb volt. De félreértés ne essék a regensburgi is megéri a látogatást. 

Szóval Auer Dult. 

Évente háromszor kerül megrendezésre a Mariahilfplatzon, München Au kerületében, ahol a szabályok szerint körülbelül háromszáz kereskedő és showmen vesz részt. Marienplatz amúgy a város úgynevezett főtere. Ott rendezik az egyik Müncheni karácsonyi vásárt is amin voltam is pár posszttal korábban látható.

Az Oktoberfesttel és a müncheni tavaszi fesztivállal (Münchner Frühlingsfest) ellentétben az Auer Dult sokkal kevésbé turisztikai jellegű, de sokkal inkább helyi, diszkrét és nyugodt. Így igaz amikor kint voltam nyugodt légkört éreztem, nem éreztem olyan "nagy felfordulást". Sok helyi dolog van. Ételek italok, sör... Nekem a kedvencem az antik dolgok voltak. Vettem is egy 20 eurós sószórót aminek a teteje igazi serling silverből van. 

A hónap első szombatján kezdődik az év első vására, az úgynevezett Maidult (májusi vásár). A Jakobidult július végén és augusztus elején (a Szent Jakab ünnepét követő szombaton kezdődik), a Kirchweihdult pedig október közepe táján, a Kirchweih előtti szombattól a következő vasárnapig. Mindegyik kilenc napig tart.

Wikipédián találtam róla egy rajzot. Carl Spitzwegről. Akiről majd talán írok. De híres Német biedermeier festő.
carl_spitzweg_auf_der_dult.jpg
Folytassuk egy kis történelemmel. Tök jó amúgy olvasni róla azután is hogy ott jártam, de még izgalmasabb minden, ha ismerjük a dolgok történelmét úgy érzem magam igazán élőnek ott ahol vagyok ha tudom miről szól, mi az esszenciája a helynek. 

1796-ban Karl Theodor választófejedelem a közeli Au külvárosnak és egy akkori kis falunak adományozta a jogot, hogy évente kétszer saját vásárt (Dult) tartson.

1799-től kezdődően a helyiek májusban és októberben vásárt, modern Maidult (májusi vásár) és Kirchweihdult (plébániai vásár) tartottak.

Miután Au 1854-ben München városába került, a Jakobidult is oda költözött, létrehozva az események ismert hármasát.

Az 1943-1946-os háború közepi és utáni éveit, valamint 2020-ban a Korona miatt a vásárt 1905 óta évente háromszor rendezik meg.

Az Auer Dult Európa legnagyobb edénypiacának számít. Edények, porcelánok és egyéb kerámiaáruk számos Standl-ban (kis standokon, azaz árusító fülkékben) kaphatók. Ezen kívül egyéb háztartási kiegészítők, természetes gyógymódok és ruhák is kaphatók. Számos standon antik könyvek és áruk is találhatók. Az áruválaszték a kamraedényektől a rusztikus bútorokig terjed.

Ez a mai napig így van. Kétszer végigsétáltam, kissé bátortalanul, de végül egy kihagyhatatlan eseménynek gondolom Münchenben ha Regensburgban tanultok vagy jártok másfél óra München megéri érte elutazni.

Itt az esemény hivatalos oldala ide is érdemes benézni. Tényleg érdemes el lehet olvasni a hivatalos történelmét képeket nézni, történelmi képeket nézni stb.

https://www.auerdult.de/

Jöjjön pár fotó tőlem, az eseményről.

img_20231019_161133_175.jpg

img_20231019_161246_070.jpg

img_20231019_161625_904.jpg

img_20231019_162910_267.jpg

img_20231019_164702_863.jpg

img_20231019_170318_728.jpg

img_20231019_170532_102.jpg

img_20231019_170904_150.jpg

img_20231019_171447_276.jpg



N.Szilveszter

Szólj hozzá