2024. ápr 16.

After the mobility Eraszmusz report.

írta: Németh Szilveszter
After the mobility Eraszmusz report.

Name: Németh Szilveszter
Specialization, class: Ókortudományok/filozófia
Academic year: Harmadéves
Country and city of destination: Németország/ Regensburg
Receiving institution: Regensburgi egyetem. 

• Hol hallottál az Erasmus+ programról?

A pécsi Tudományegyetem hallgatójaként értesültem a lehetőségről. Bele is vágtam. De az osztálytársaim körében is beszédtéma volt. Meg persze mostanában a hírekben is lehetett róla hallani sokat. Egyébként akit komolyabban érdekel a kordinátoroktól, a nemzetközi irodán, a hivatalos weboldalakon, és a közösségi média felületein is lehet vele találkozni!

• Mit vártál tőle?

A "nyugat" megismerését. A német nyelvtudásom fejlesztését. Belelátni milyen az életszínvonal itt. Megtapasztalni személyesen, nem csak a hírekből és a politikusok szájából. Megnézni milyen az élet itt, és hogy hogyan tudok boldogulni.

• Milyen nehézségekkel kellett szembenézned? Hogyan küzdötted le őket?

A szállás. Egyszerűen zajongó szomszédokat kaptam, akik alattam laktak és egy kis szobába 6 an voltak... Nem tudtam rendesen pihenni vagy tanulni. Szállást akartam cserélni, de nem volt rá lehetőség. A szoba kiosztás és a helyszín nagyon véletlenszerű volt. Nem lehetett előre látni a szobát és nem tudtad a helyszínt sem, amikor megérkeztem szembesültem a végső árral, a helyszínnel, és egyáltalán a szobával. (amugy körülményeit tekintve szép, jól felszerelt szoba volt) A zajjal és a bulikkal nem lehet mit csinálni, itt nincsenek kamerák és nincs portás akinek szólhatnál. A rendőrséget lehet hívni. A "janitor/hausmeister" nem tudott angolul és az e-mailekre nem válaszolt.

Illetve pénzügyi nehézségeim voltak még, mert 5 hónapra kaptam támogatást, 2 hónapra még tudtam volna igényelni, és 7 hónapot kellett végül kint töltenem, hogy rendesen be tudjam fejezni a programot. Támogatást erre a két hónapra nem tudtam igényelni, mert megváltozott az Erasmus+ program és forint alapú támogatás nem volt adható, mert nem keverhető az euró alapúval. Illetve a neptunban is próbáltam igényelni szociális ösztöndíjat, de megváltozott szociális helyzetet nem tudtak megállapítani, ezért indoklás nélkül elutasítottak.
Az adminisztráció mindig nehéz. De az iroda segítségével legyőztük ezeket az akadályokat.

Hogy oldottam meg?

Eltűrtem. Később javult a helyzet minimálisan. Pénzt pedig kölcsönkértem. 

• Utazás

Az utazás egyszerű. Megkapod a diákigazolványodat. A város, és város közeli helyeken ingyen buszozhatsz. Illetve ott Deutschlandticket amivel egész Németországban utazhatsz meg lehet venni 11 euróért! Ez egy szuperül működő dolog. Magyarország- Németország távolság is egyszerű kb 5 óra alatt otthon vagy vonattal átszállási idővel. De ha belépsz pl "Regensburgi magyarok" csoportba ott kínálnak szabad helyeket is autóba talán olcsóbb,. Illetve flixbusz is egy megoldás lehet.

• Szállás (típusa, havi díja)

Egy szobás, saját fürdő, saját konyha. ( ha szerencséd van) 300-400 Euró havonta. Sok kollégium van, de a kollégiumok nevéről és helyszínről nincs tájékoztatás.


• Fogadó intézmény, tanulmányok/szakmai gyakorlat részletes bemutatása és értékelése
(kurzusok, oktatási módszerek, klinikák, milyen új tudásra, szakmai tapasztalatra tettél szert?)

Nem rossz. Kurzustól és tanártól függ. Oktatási módszer nagyjából egységes volt az angol nyelvű kurzusoknál (amelyeken én résztvettem). Prezentációt kellett készíteni, illetve a végén vagy beadandó esszé vagy dolgozatírás. Szigorúan elvárták, hogy megjelenj az órákon ez a 3 hiányzás itt is élt. Perspective of German culture című kurzusom nem tetszett annyira. Szigorú követelmények, a tanár stílusa elég főnökösködő, megalomanitikus volt.. Csak óvatosan. Mondjuk úgy elment. European art and Architecture kurzusom az egyik legjobb kurzusom volt idáig az életemben. A tanár profi volt gyakorlati órák, múzeumokba járás, város felfedezése, Müncheni kulturális túra. Sokat tanultam mert gyakorlati volt és a tanár szuper volt. Szemléletet is elsajátítottam.

• Erasmusos élet (pl.: programok, helyi ESN, mentorhálózat)

A legjobb helyek itt Németországon belül, a szervező csapat perspektíváján kívül vannak.
Törökországban Isztanbulban jobb volt. Nagyságrendekkel. 

Cappadocia, Pamukale, Ankara, Fetiye, Tenger, Ephesus. Csodás volt. Itt nem igazán. Ha van is egy " itteni viszonyokhoz mért nagyobb kirándulás" az egy nap pl Passauba, Bambergbe, de ez is csak az első két hónapban volt. Illetve volt egy nagy kirándulás Prágába, de nem több.  Furcsa volt. Miért oda amúgy meg? Ez Németország. Ide jöttünk. Itt összeüléseket tartanak jobbára.. Amerikai est, Spanyol est, Karácsonyi est, Kareoke, volt egy Ice-skating és a folyamatos  hetente kéthetente International Caffe hour, ahol ingyen adnak kávét, és kiraknak egykét sütit vagy rágcsát az asztalra. Nem feltétlen érdekel engem amerikai meg olasz és spanyol est mert Németországba jöttem. Én, aki 40 percre lakom az egyetemtől nem érzem szükségét, hogy beutazzak az egyetemre ezért. Nem tetszett annyira. Az iskolán kívül találtam jó társaságot és barátokat akikkel jól éreztem magam.

 Szóval se Karnevál, se Októberfeszt, se sörfeszt, semmilyen fesztivál, se múzeumok, se vásárok, pedig itt Németországban aztán amilyen arzenál van belőlük az hihetetlen. Komolyan sok jó programra semmilyen szervezés nem volt egyedül vagy barátokkal mentem másfelé. Se nagyobb kirándulások. Októberfesztre se szerveztek semmit, Regensburgi dultra sem, se Berlin, Köln, München, semmi. Van valami, de nem egy nagy sztár. Nekem sajnos nem tetszett, én jobban csinálnám. De biztos sokaknak bejött mert láttam fotókat embereket jól érezni magukat a programokon!



  • A város (pl.: helyi közlekedés, étkezés, szórakozási lehetőségek)

    A város nagyszerű! Imádom. Csak kimenni az óvárosba és sétálni és körülnézni már megéri. Rengeteg jó hely van, de persze drága, de azért nagyon jó. Megéri csak úgy elveszni sétálgatni és felfedezni a várost. A helyi közlekedés nagyon jó, gyakran járnak a buszok. Szórakozási lehetőség is sok van, Irish Harp, Bajor éttermek. Egyszerűen szuper! 

    • Megélhetési költségek

    Nem egyszerű. Az ösztöndíj kevés. Kell családi támogatás, diákhitel, vagy hogy dolgozz mellette így ki lehet bliccelni. De 600 euró, abból a legolcsóbb havi szállás 300 euró.  Plussz a kötelező TV és internet  azonnal 150 eurót  fizetni kell és egyéb költségek könyvek, havi bérlet étel ital, azért valami öröm is kell szórakozás. Úgy egy 1000 Eurós havi ösztöndíj lenne ide kényelmes. Meg írtam az elején milyen brutál pénzeket kell letenni szóval ja főleg aki megy az intenzív nyelvtanfolyamra :D  Írom is ide. Törökországban, Isztanbulban az infláció előtt jól megéltem a kapott ösztöndíjból. Itt kevésnek éreztem.

    Tehát 350 euró deposit (letét). + 150 euró foglaló + 75 euró beddings (ami választható) + 300 Euró az első havi bérleti díj, és megírták, hogy a második havi díjat is "lehet" elkérik azaz + 300 Euró. Erre jön még az egy hónapos intenzív nyelvkurzus díja, ami 350 Euró. Továbbá a szemeszterdíj ami 175 euró. Erre jön még a havi TV+internet, havonta 120 euró egy félévre. egy havi utazóbérlet, valamilyen számomra még rejtélyes "180 Eurós service fee for the student organization "és kitudja még mi. Reméljük semmi más hehe.
    Tehát nagyjából a realitás, hogy 1500-1600 Eurót azaz olyan 600.000 Ft- nak megfelelő összeget az elején már le kell tenni.

    • Mi volt a legjobb az Erasmusban? Mit adott neked a program?

    Nekem rengeteg élményt és tudást adott az Eraszmusz program. A célom az volt, hogy a kelet megismerése után a nyugatot is megismerjem és ez sikerült. El tudtam helyezni Magyarországot az Európai porondon és van nemzetközi tapasztalatom. A nyelvtudásod is fejlődni fog garantáltan!

    • Miért ajánlanád másoknak?

    Tapasztalat röviden. Megtapasztalod és így már nem kell hogy elhidd amit mások mondanak. Lesz viszonyítási alapod. 2 eraszmuszt is javasolnék :-).  Mert nagyon máshogy működik különböző országokban. Összességében 10/6 re értékelem az itt töltött szemeszterem.

    • Az Erasmusos időszakban készült pár kép


 

Szólj hozzá