2024. máj 15.

A külföldi tanulás előnyei és hátrányai. Erasmus+

írta: Németh Szilveszter
A külföldi tanulás előnyei és hátrányai. Erasmus+

Ebben a programban az Erasmus program előnyeit és hátrányait fogom taglalni.  In medias res bele is vágok.
Néhány dolgot feltételes módban írok, mert nem lehet mindenkire ráhúzni a dolgokat. 

"Az eraszmuszon az élmények amiket szerzel gyógyítanak traumákat."

Kezdem a hátrányokkal. Ezt a hátrányt személyesen is tapasztaltam. Két Erasmus félévet megcsináltam mire, visszatérek az egyetemre ha visszatudok, már nem marad olyan sok belőle. Na most a probléma az az, hogy így nem nagyon tudtam olyan személyes kapcsolatot kialakítani az oktatóimmal. Nem annyira ismernek. Na most ez miért fontos? Például ők lehetnek azok, akik kicsit mentorkodnak feletted, és segítenek akár a pályán elindulni. Esetleg segítenek a munka megtalálásában is. Na most a bölcsészekért ugye annyira nem ugrálnak a munkaerőpiacokon, ezért kiemelten fontos lenne úgy a körhöz tartozni. Meg hát nem csak a munka és előnyök miatt, hanem azért is, mert végülis ugyanazt csináljátok, olyan emberekkel lehetsz akiknek az érdeklődésük hasonló.

Nem csak a tanárok, mire visszatérsz az osztálytársaid már kitudja hol lesznek. Lehet befejezik a képzést, passziválnak kicsit érzed a FOMO érzést. ( Fear of missing out). Félelem, hogy kimaradsz valamiből amíg külföldön vagy. Igen nem tragikus de bizony létező dolog. Az első Eraszmuszom után a szabad bölcsészeten volt szakirányválasztás, mindenki ment mindenhova. Mire visszatértem beültem egy terembe senkit se ismertem. Na hoppá. Van ilyen. 

Még egy hátrány, hogy nem azt tanulod itt kint amit otthon is tanulnál, kvázi az otthoni tanár elvárásainak nem felelsz meg. Teljesen ugyanolyan kurzus nem létezik.  A kurzus összeegyeztetés nagyon nehéz. Igen tanulsz, de nem feltétlen azt amit otthon is tanulnál. Tehát így tudás szinten is lemaradsz. Amikor kint vagy néhány kurzusodat beadandó formájában teljesíted. Az nem teljesen olyan mintha beülnél minden héten az órákra. 
A másik kint a körülményeid kiszámíthatatlanabbak, nem tudsz annyi kurzussal foglalkozni ha nem vagy szerencsés. Rossz helyen laksz, stb és a rengeteg adminisztráció elvesz egy csomó idődet.

Az előnyök közé tartozik, hogy a nyelvtudásod fejlődni fog. Az pedig egy nagyon hasznos munkaerőpiaci skill amúgy. Szóval bölcsészként nagyon fontos ilyen skilleket elsajátítani, de bármi mást is, tőzsde, digitális skill, ai, kapcsolatépítés, még az egyetemi évek alatt is, hogy később a világban megálljuk a helyünket és kihasználjuk az egyetem adta lehetőségeket. A külföldi osztálytársakkal nem mondom hogy nem érdemes barátkozni, de a jövőben elsodródtok. De sosem lehet tudni mi lesz miből! Az erasmusz adta ismeretlen bármit hozhat. Nekem kicsit olyan volt mint egy szerencsejáték. Sorsfordító is lehet a program!

Munka, kapcsolat, még olyan is lehet, hogy valakinek később fog eljönni az idő. Kb megformál valakit az Erasmus és az egyetem végével teljesül be valami. Tuti hogy ad valamit mindenkinek. 

Önálló leszel. Na ezt nem részletezem. De brutál life skill-t ad az Eraszmusz főleg ha magányos farkas típus vagy mint én. Igazi felnőtté tesz és nem lesz akadály a világban. Pénzbeosztás, önállátás stb stb..

Az eraszmuszon az élmények amiket szerzel gyógyítanak traumákat. Engem a szüleim. Csak egy volt. Soha nem vittek sehova mindig kicsit irigykedtem a családokra akik mentek a Balatonra ide-oda esetleg külföldre. Emlékszem általános suli minden éve után le kellett rajzolni a nyári élményeket a suli első napjaiban. Mások jajj itt ott amott voltak. Én meg sehol. Nem emlékszem már miket rajzoltam. Semmi nagyszabásút annyi a lényeg. És egy kifejezetten jó érzés volt, hogy a saját szorgalmamnak és önállóságomnak köszönhetően valósíthattam meg Törökországot és Németországot az Erasmus által.  Többé már nem vágyom annyira "menni" mint korábban. 

N.sz


Szólj hozzá