2024. ápr 02.

Húsvét Németországban. A húsvéti nyúl német?

írta: Németh Szilveszter
Húsvét Németországban. A húsvéti nyúl német?

Halló mindenki. Ebben a posztban a húsvétról fogok írni, hogy milyen a húsvét itt Németországban. Megmutatom, hogy hogy töltöttem itt a húsvétot és milyen tradíciók vannak jelen az országban. Úgyhogy kezdem egy kis húsvéttal kapcsolatos szókinncsel majd pedig egy kis sztorizással, aztán néhány információt leírok a húsvétról itt. 

Az én tapasztalatom, hogy keresztény tradíciókban nagyon hasonlít ahhoz amit mi magyarok is ismerünk. De locsolkodás például nincsen. ( pedig milyen jó volt körbejárni gyerekként és tojást és pénzt gyűjteni) Ami totál meglepett. Mondjuk zárójelben elég primitívnek tartom, hogy leöntik egy vödör vízzel a lányokat. Az én szememben nem tradíció, hanem barbár és proletár, de mindenki döntse el maga. A locsolásról. Egy egész életen át azt hittem, hogy ez így Európában mindenhol divat. Itt Németországban nem. Aztán ezek után rákerestem a wikipédián hogy: Locsolás és akkor jött a sokk hogy ja.. Közép európai szokás. De nem csak ennyi, olyat is megtudtam a locsolásról a wikipédia kapcsán amit eddig nem tudtam. Ezt hallgassátok.

"A szokás arra a legendára is visszavezethető, amely szerint locsolással akarták elhallgattatni a Jézus feltámadását hirdető jeruzsálemi asszonyokat, illetve vízzel öntötték le a Jézus sírját őrző katonák a feltámadás hírét vivő asszonyokat."

Na ja. Ha nincs locsolás akkor felmerül a kérdés hogy mi van? Van tojásvadászat. Gyerekeknek leginkább. A szülők elrejtik a tojásokat és a gyerekeknek meg kell találni. Meg kell találni mindet. Ha megtalálják övék a tojás. 

A tojásfestés szintén divat. Münchenben a viktualienmarkton láttam is pár szép bajor mintásat :D

A húsvéti tradicionális reggeli ugyanaz mint nálunk. De azért családonként ez is változik szerintem nálunk a retek nem része a húsvéti reggelinek de valahol igen. Illetve mi nem ilyen közértes tormát meg majonézt használunk hanem rendes piaci retek. Gyökeret. és azt reszeljük le. Van azonban itt a németeknél egy olyan tradició amivel otthon nem találkoztam.. Tojásösszeütés. Ugye a tradicionális húsvéti reggeli része a főtt tojás. Megfog mindenki egy tojást és összeütik őket.. amint összeütötték általában az egyik bereped. Amelyik nem reped be az győzött. Utána így tovább... Nekem tetszett.

Van még valami. Lehet az én hibám de valahogy nekem ez is kimaradt eddig. Palmsonntag, der Palm Sunday Pálmavasárnap? A húsvét előtti vasárnap Jézus jeruzsálemi bevonulásáról kapta a nevét (der Einzug Jesu Jeruzsálemben), amikor pálmaágakat szórtak elé. Nos itt, ezen a napon az a szokás hogy aki ezen a vasárnapon a legtovább alszik azt hívják szamárnak. Lol.

Jöjjön pár szó ahogy ígértem.

Auferstehung, die the Resurrection (of Christ) azaz jézus feltámadása.

bemalte Eier, díszített tojás

Frohes Osterfest! Happy Easter! Boldog Húsvétot!

Frohe Ostern! Happy Easter! Ez ugyanez általában ezt mondják egymásnak az utcán az emberek, de hallottam már kasszástól, vagy patikustól is itt.

Österliche Grüße von… Easter greetings from… (your name) Húsvéti üdvözlet.... és a neved.

Hase, der (Hasen) bunny (bunnies) - Nyúl

Karfreitag, der Good Friday, the Friday before Easter Sunday, Nagypéntek, húsvétvasárnap előtti péntek

Osterfeuer, das (-) Easter bonfire, Easter fire»» The Easter bonfire custom is popular in some regions of Germany, mostly in the Northwest. húsvéti máglya. Főleg Németország Északnyugati részén hagyomány.

The Easter Bunny is German – The history of the Easter Bunny (der Osterhase) is fascinating – and German. A húsvéti nyúl német.  Tulajdonképpen a húsvéti nyúl német hagyomány.

Osterbaum. - Eastern tree- Húsvéti fa. Az emberek feldiszítenek fákat húsvéti tojásokkal. Élő fákat. Mi barkát diszítettünk tojásokkal itt. 

Eastern Lamb. Húsvéti bárány. Bárányformába kisütve. Na ja. Akit merész írja be googléba: Eastern lamb fails... Sajnos az egyik nálunk sem sikerült!

Egy másik érdekesség amit wikipédiás olvasgatásom között találtam az ez: A magyar (győr-moson-sopron vármegyeiNyúl községben a névazonosság külön ünneplésre ad alkalmat: húsvétkor hagyományosan két napig tartó rendezvénysorozatot szerveznek, amelynek része a „FUTaNYÚL” futóverseny.

Okés jöjjenek a húsvéti képeim. Német húsvéti sör. Az Augustiner jobb. De jópofa nem ?

img_20240331_201432_806.jpg

img_20240330_225548_238.jpg

img_20240402_165254_567.jpg

433980818_450105764252244_6437070682327900290_n.jpg

433988907_792646536098353_2655070301133816459_n.jpg

434015014_914403890475955_5670800342674034859_n.jpg

434040987_768275345400899_1404091867148405902_n.jpg

N.Sz





Szólj hozzá