2024. máj 20.

Lederhosen. A bajor hagyományos öltözet.

írta: Németh Szilveszter
Lederhosen. A bajor hagyományos öltözet.

Ebben a posztban bemutatom a bajor hagyomá yos öltözetet a lederhosent.  Nem olvastam utána a neten mindent amit itt leírok szóbeszéd útján hallottam itt Németországban bajorországban. 

Nos tudni kell, hogy a német sztereotípiák 80% - a körübelül Bajorországból származik. Amikor még semmilyen ismerettel sem rendelkeztem én is azt hittem hogy a lederhosen-t úgy egész Németország területén viselik, de ez bizony bajor.

A férfi lederhosen általában sokkal drágább mint a női Drindl. Gondolom a bőr anyag miatt. A farmerek munkások viselték, a bőr az egy nagyon jó ellenálló viselet volt. Tehát lehetett nyúzni, dolgozni benne és akár egy életen át kitartott. Ezért is volt praktikus. 

A tapasztalataim szerint díszítését tekintve a sárga és zöld minta a legmenőbb.

Nem a gazdagok viselete volt. Egy bizonyos Herzog (Duke) tette populárissá. Az oktoberfesten nem mindig volt ekkora divat viselni. Hol nőtt a népszerűsége hol csökkent.

Van a lederhosen nadrágon egy "késtartó rés" de már nem engedélyezett kést hordani magunkkal ebbe a részbe.

Ez a kockás ing amit láttok hogy viselnek a lederhosennel nem a tradicionális viselet. Ez csak amolyan divat lett. Az eredeti az a fehér bő ing. Fekete tipikus cipő hozzá ( nekem még ilyen nincs). A zokni is ilyen félzokni kb vádlimeleítő? Nos a nem teljes zokni a tradicionális. Egyébként az hogy kivan a bokád és a térdet nem tesz fázóssá ezek a zoknik brutál jól "fűtenek" így is.

Nem a létező legkényelmesebb darab. De sok állítási lehetőség van rajta.  Illetve sok idő és fejlesztési lehetőség van a lederhosenre. Tehát általában nem egyik napról a másikra lesz "fullos" a szetted.

A kalap is része bár elengedhető. De tipikus bajor kalap az ilyen mint a képen. 

Fontos része a "Charivari". Úgymond trófeákkal diszítették ezeket. Vadászok állatok amiket levadásztak pl sas vagy medve karmai. De már a washingtoni szerződés miatt már nem rakhatsz akármit a charivaridra. Pl sas karmai már nem engedélyezettek meg elefántcsont és hasonló dolgok sem. De sok érdekes dolog is kerülhet a charivarira. Hegyikristály, agancsok, állatok péniszcsontja, szarvasbogár agancsa, sörszámláló. Egyebek. Vannak akik minden évben egy újabb adaggal diszítik fel a charivarit. Eredetileg igazi ezüsttel volt diszítve sterling silver. ÉS ha jó helyen veszed elég magasra rúg egy-egy darab ára. Miért nem arany? MErt hát nem a gazdagok ruházata volt.

Ez én vagyok.
  

441073582_436921388943966_5919042098397434851_n.jpg

441006774_816773273180389_4167326920900994537_n.jpg


N.Sz

 

Szólj hozzá