2023. nov 25.

5 pont az Eraszmusz mellett. Ezekre tuti nem gondoltál amikor belevágtál.

írta: Németh Szilveszter
5 pont az Eraszmusz mellett. Ezekre tuti nem gondoltál amikor belevágtál.

Az 5 dolog amin javítanék poszt után jöjjön az 5 dolog amiért csodálatos és jó lehetőség az Eraszmusz. Ezek a dolgok biztos sokak fejében megfordultak, de saját tapasztalattal fűszerezve leírom, hogy én mit kaptam és hogy hogy érdemes csinálni az Eraszmuszt. Hogy a legtöbbet hozhasd ki belőle!! 

1. Nyelvtanulás. Tisztázd magadban! Nos ez a pont nagyon fontos! A török mobilitásom során, rájöttem, hogy milyen fontos lett volna a nyelvtanulás. Lényegében a Törököknél még intézményes keretek között is gyenge volt az Angolul tudók aránya. Emiatt az ottani mobilitásom alatt nem igazán volt lehetőségem Törökül tanulni( valamilyen tanfolyam amúgy indult de későn és fizetős is volt, török kurzust felvenni pedig nem lehetett).
Nos nyelvet tanulni viszont tökéletes a mobilitás, főleg ha minél tudatosabb. Németországba például egy hónapos intenzív nyelvtanfolyammal indít így egy hónap múlva már a városban sem veszel el az tuti!
Na most felteszem a kérdést hogy mit jelent az ha úgy mész ki mobilitásra hogy nem ismered a célország nyelvét és tanulni sem tudod? Például nem úgy tudsz kapcsolatot építeni. Ezzel el is érkeztünk a második ponthoz.

2.  Kapcsolatépítés. Nos ha nem beszéled a nyelvet, elég valószínűtlen, hogy a helyiekkel kapcsolatot tudsz építeni, hacsak nem beszélnek angolul pl ők is. Ez egyetemi berkekből kilépő egyéneknél lehet sokkoló, pl:"úristen nem beszél idegen nyelvet" de csak gondolkodjunk, hogy a mi közvetlen környezetünkben a közértekben és itt ott vagy az utcán mennyien beszélnek vajon idegen nyelvet. Annyira nem sokan. Hogy kivel építed a kapcsolatot az sem mindegy. Később internacionális terepen is mozoghatsz az Eraszmusz miatt! Sokan lesztek. Én azt javaslom próbálj a mindenkivel felszínesen haverkodó hozzáállás helyett pár mélyebb kapcsolatot kialakítani. Pl ne csak a saját korosztályoddal, hanem helyiekkel, tanárokkal vagy az ügyintézőkkel. Tök menő, és akár később még profitálhatsz is ezekből a kapcsolatokból.

Nekem Törökországból egy Orosz házaspár, az egyik ügyintéző és az Olasz lakótársam maradt meg a mai napig levelezünk! De azért a helyiekkel történő kapcsolatteremtés hiányát érzékeltem. Ezért akartam mindig is angol nyelvterületre menni tanulni hogy megtapasztaljam úgy a mobilitást hogy tökéletesen értem és beszélem a célország nyelvét. Ilyen módon talán többet tud profitálni az egyén és könyebben kapcsolatot építeni.

3. Világlátás. Világtapasztalás. Nos ez miatt nem bántam meg a Törökországi mobilitásom. Amit ott tapasztaltam hosszú távú életem során az nagyot szélesített a világlátásomon. Nem taglalom miért (más kultúra, más vallás, stb..) jó világlátottnak és világpolgárnak lenni, de a szélesebb perspektívád miatt megváltozik az értékrended is egészen más dolgoknak tulajdonítasz majd értéket azután ha az érem másik oldalát is láttad! 

Azért érdemes elgondolkodnod mobilitás előtt hogy EU-s országba vagy nem EU-s országba mész mobilitásra! Ezer dolog miatt. De erről majd később.

4. Pénz. Bizony kapsz ösztöndíjat. Na és akkor ez mit jelent? Magyarországon egyetemistaként is egyedül élek kollégiumban egy idegen városban? Lehetne rá ezt válaszolni képzeletben. Viszont azért külföldön Hardcore-abb.
Megtanulsz teljesen egyedül bánni a pénzeddel, idegen nyelven elintézni komoly felnőttes dolgokat, (lakhatás, egészségügybiztosítás, kinti bankszámla stb stb...) beosztani egy idegen országban, idegen valutában, idegen ország áraival kalkulálsz, olyan dolgokat kezdesz el használni pl: mobilappok amiket korábban nem, a pénzről is többet tanulsz, megismered milyen drága az élet, ez az egész alkalmazkodóbbá tesz. 

5. Egyetemek és oktatás. Na most az egyetemek presztízsébe nem megyek bele, de a tapasztalataim alapján az "ország presztízs" létezik, EU-n belül, úgy néztem amikor Törökországba mentem, arra az emberek úgy egzotikusként tekintettek, de amikor Németországba arra elismerőbben. Egy CV-be mindenesetre jól néz ki egy nyugati ország gondolom. Mindenestre én, aki egy Keleti és egy Nyugati országot megismert, betekintést kaptam mindkét ország oktatási rendszerébe a kurzusokba és ezek formálták a szemléletem, láttam a saját világomon kívül is. 

N.Szilveszter

Szólj hozzá